Vizitky

Vizitka: pomocník při prvním dojmu
Marketing není jen zjišťováním informací o trhu, ale také o vytváření nástrojů a postupů, jak na trhu působit.
Literatura stejně jako různé odborné, obchodní kurzy zdůrazňují důležitost prvního dojmu pro úspěch obchodního jednání, prodeje. Odborníci uvádějí, že často se partner či zákazník předběžně rozhoduje již v prvních vteřinách navázání kontaktu. Vizitka je jedním z nástrojů, které tento dojem pomáhají vytvářet. Podoba vizitky by tedy měla být v souladu s firemní image a zásadami corporate identity.

Více vkus než recept
Univerzální recept na to, jak by měla vizitka vypadat, neexistuje. Přesto je dobré držet se některých hlavních zásad a také dobrého vkusu. To je samozřejmě věc v mnohém individuální a také podléhající trendu. Příkladem může být i uplynulých patnáct let. Vizitky se začaly používat po listopadu 1989, kdy se otevřely dveře podnikání. Vedle vizitek klasických, tedy černobíle natištěných nezbytných údajů, se objevovaly i vizitky s různými povrchovými úpravami, se zlatým písmem, některé si libovaly v pestrosti a barevnosti. Těmto vizitkám dnes již více méně odzvonilo. Postupem let se uplatnila decentnost a jednoduchost. Účelem vizitky je sdělit jméno a kontakt na osobu, která ji poskytuje.

Na co si tedy dát pozor především?
V první řadě je to papír, na němž je vizitka vytištěna. Problematický je papír s příliš nízkou gramáží, jenž se v ruce ohýbá a budí dojem, že vizitka byla zhotovena narychlo. Měla by tedy být vytištěna na papíru vyšší gramáže – minimálně 150 g/m2, ale lepší je 200 až 250 gramů. K častým prohřeškům patří velikost. A to jak velikost vizitky, tak i písma. Vizitka, která uvádí několik telefonních čísel drobným písmem, je nepraktická; partner, jenž ji používá při telefonování, může mít při vytáčení problémy s rychlým a správným přečtením čísla. Rovněž samotná velikost vizitky může uživateli způsobit potíže, zejména při jejím zařazení do vizitkáře přizpůsobeného obvyklé velikosti vizitek. Větší se prostě do jeho kapsy nevejde. A tak se takováto vizitka někam položí a velice snadno se pak ztratí – s ní i kontakt.

Rozvahu vyžaduje také grafické zpracování a použití barvy. Většina firem chce mít na svých vizitkách i barevné logo, případně vizitku barevně sladit do barvy loga. Zde je důležitá kvalita tisku. Je-li například třetina či polovina vizitky v jedné barvě, může se tato barva častějším používáním snadno odřít. Při nekvalitním tisku pak barva i pouští. Při grafickém zpracování je zase mít třeba na paměti, že by vizitka neměla být tzv. přeplácaná, ale na druhou stranu zaujme originální pojetí. Samozřejmostí by měl být soulad s firemním image a se zásadami corporate identity firmy.

Podle objemu tisku vizitek je vhodné zvolit digitální nebo ofsetový tisk vizitek. Pro větší náklady vizitek je určitě výhodnější zvolit metodu ofsetového tisku, naopak pro menší náklady vychází výhodněji digitální tisk.

ZDE si můžete prohlédnout ukázky realizovaných vizitek.
disco Ďábelská huť - LIBEREC
KJUS - uncompromising skiwear. Zastoupení pro ČR a SR.
Ubytování v Jizerských horách - Bedřichov
© 2008 2IMAGE